Hoe het is begonnen

Meer dan 125 jaar geleden, in 1888 opende Hendrix van der Putten  haar deuren. Mijn over-overgrootvader begon destijds een smederij aan de Bakkerstraat in Roermond, onder de naam Hendrix. Hendrix werkte voor gemeentes, kloosters en gevangenissen met het lassen van bedden, sloten repareren van gevangenissen, emmers maken en alles wat maar te smeden viel. Al gauw na de opening werd er besloten te verhuizen naar de Zwartbroekstraat, destijds the place to be in Roermond en nog steeds de huidige locatie van de Hendrix van der Putten die we nu kennen. Zijn zoon Arnold Hendrix nam de zaak over in 1920.

 

Het begin van de verkoop aan consumenten

De zaak liep goed en toen Arnold Hendrix met pensioen ging, was de keuze dan ook snel gemaakt voor de zoon van Arnold. In 1949 nam de zoon Frits Hendrix de zaak over onder de naam Hendrix & ZN.  In 1956 trouwde Frits Hendrix met Corry van der Putten, de combinatie was toen snel gemaakt, de naam van de zaak werd veranderd in Hendrix van der Putten.

In die tijd stookte iedereen de kachel op kolen daarna werd dat olie en toen kwam het gas. Gaskachels werden toen verkocht maar er was nog geen gasaansluiting in de huizen dus werd besloten om het gasfittersdiploma te halen en daarmee konden ze bij de mensen thuis ook de gasleidingen aanleggen. Hendrix was veel onderweg om bij de mensen thuis de gaskachels te plaatsen. Eind jaren 60 was de markt verzadigd en vond Hendrix het tijd om een andere richting in te slaan. De winkel draaide heel goed daar werd door zijn vrouw hoofdzakelijk huishoudelijke artikelen verkocht, kopjes en schoteltjes, kristal, potten en pannen, merken als Tomado en Tiger plastics zullen ongetwijfeld de ouderen onder ons nog wel kennen. Toen Huten Cartengie in 1968 besloot te stoppen met het slijpen van messen heeft Hendrix van der Putten het machinepark over genomen. Na 100 jaar maakte het smidsvuur in de smederij  plaats voor de slijperij.  Tot op de dag van vandaag bestaat deze messenslijperij dan ook nog steeds!

De komst van de concurrentie

Maar toen kwamen de V&D, Hema en andere grote winkelketens. Hendrix van der Putten had het moeilijk, er moest gekozen worden voor een nieuwe, onderscheidende specialisatie. Het assortiment groeide steeds meer naar het assortiment van nu, toys for boys. Er kwamen messenrekken, koksmessen en toen V&D stopte met de verkoop van de luchtbuks, werd dit ook een van de markten voor Hendrix van der Putten. Een moeilijke keuze voor het bedrijf, maar met succes. In 1973 moest Hendrix van der Putten dan ook de winkel vergroten.  Enkele jaren na de verbouwing kwamen er ook dartartikelen in het assortiment en toen wapenhandel Driessen stopte, reageerde Hendrix van der Putten hier weer op. Na het behalen van de benodigde papieren startte in 1982  Hendrix van der Putten dan ook met de verkoop van wapens en munitie, beginnend met de jacht en later ook steeds meer naar het sportschieten. De winkel werd steeds en steeds meer de toys for boys winkel die het nu de dag is.

 

De komst van de huidige eigenaar

In 1990 kwam Arnold Hendrix, de zoon van Frits Hendrix ook in de zaak. Samen hebben ze 20 jaar de zaak gedraaid. In 1996 werd er weer verbouwd. De werkplaats was te klein. De reparatie van de wapens werden gescheiden van de slijperij . In 2001 nam Arnold Hendrix de zaak van zijn vader over.

 

De groei tot de winkel vandaag de dag

In 1997 werden de schietbanen van de oude politieschool overgenomen in Baexem, omdat dit sterk paste bij het assortiment van het bedrijf. Deze schietbaan is onderdeel van Hendrix van der Putten gebleven tot 2008, toen deze werd overgenomen door zijn zus en zwager. In 1999 kwam Hendrix van der Putten online, het internet was er en Hendrix van der Putten speelde hierop in met een eigen website. De bekendheid steeg meer en meer, ook voor de wapens, waardoor er in 2003, enkele jaren later, gekozen werd om de munitie bunker uit te breide. In 2007 werd het tevens mogelijk om via deze website te bestellen en in 2015 kreeg ook de webshop een gloednieuwe look, met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. De toys for boys winkel, zoals we het nu kennen, is dus het resultaat van het inspelen op de vraag van de consument en het anticiperen op de concurrent. Er schuilt een mooi verhaal achter deze winkel, die door zijn passie en ambitie, altijd het hoofd boven water heeft weten te houden.

Oude logo

Huidig logo

Share this post